Om Kungsmässan

Kungsmässan ligger i hjärtat av Kungsbacka, 2,5 mil söder om Göteborg på Sveriges västkust. Köpcentret har 90 butiker, caféer och restauranger. År 2018 hade Kungsmässan cirka 5 miljoner besökare och omsatte totalt cirka 1,6 miljarder kronor.

Kungsmässan har Storgöteborgs nöjdaste kunder och har blivit vald till Sveriges Bästa Citygalleria fyra år i rad, allt enligt Evimetrix undersökning "Svenskarnas favoritcentrum".

UTMÄRKELSER

2019 - Sveriges bästa Citygalleria
2019 - Västsveriges Bästa Citygalleria
2018 - Storgöteborgs favoritcentrum
2018 - Bästa Citygalleria i Sverige
2017 - Storgöteborgs favoritcentrum
2017 - Bästa Citygalleria i Sverige
2016 - Bästa Cityköpcentrum i Sverige
2013 - Bästa Köpcentrum i Göteborg
2013 - Bästa bemötande
2013 - Sveriges trivsammaste Köpcentrum
2010 - Sveriges trivsammaste Köpcentrum
2008 - Bästa Köpcentrum i Sverige
2003 - Årets Köpstråk i Göteborg

2010 och 2013 blev vi valda till Sveriges Trivsammaste Köpcentrum. I samma undersökning fick vi även högst betyg i bästa bemötande. 2013 fick vi dessutom utmärkelsen Bästa Köpcentrum i Göteborg. 2016 blev vi valda till Bästa Cityköpcentrum i Sverige enligt undersökningen "Svenskarnas favoritcentrum 2016".

Kungsmässan har även Storgöteborgs nöjdaste kunder och blev vald till Bästa Citygalleria i Sverige 2017 och 2018, allt enligt Evimetrix undersökning "Svenskarnas favoritcentrum".

Kungsmässan köpcentrum utsågs för fjärde året i rad till Sveriges bästa Citygalleria och Sveriges tredje bästa köpcentrum i undersökningen "Svenskarnas favoritcentrum 2019". Kungsmässan är även stolta över att 2019 ta hem 1:a platsen i kategorin BÄSTA CITYGALLERIA 2019 i undersökningen Västsveriges Favoritcentrum.

Fastighetsägare

Kungsmässan ägs och förvaltas av Aranäs Fastigheter.

Aranäs har varit en del av Kungsbacka sedan 1940-talet. Från början var vi ett traditionellt byggmästarföretag, men vi har idag utvecklats till en modern och aktiv samhällsbyggare. Vi är högst delaktiga i utvecklingen av ett framtida Kungsbacka. Varje dag lever och arbetar vi tillsammans med människorna i Kungsbacka. Både i egenskap av fastighetsägare och hyresvärd för lokaler och bostäder, men även som utvecklare av nya spännande områden och stadsdelar. 

Aranäs är idag den största privata fastighetsägaren i Kungsbacka med ett innehav av ca 2 100 lägenheter och ett stort antal lokaler, bl.a. Kungsmässan Köpcentrum. Detta innebär att över 5 000 människor bor i våra bostäder och över 2 000 människor arbetar dagligen i våra lokaler. 

Aranäs Fastigheter ägs till 50% vardera av Ivar Kjellberg AB och Ernst Rosén AB.

Utbyggnation

Kungsmässans utbyggnad öppnar lagom till julhandeln


Lagom till julhandeln blir det dags att öppna upp den första delen av Kungsmässans utbyggnad. Resterande delar öppnas sedan i två etapper under 2020. - I och med detta tar vi ett stort kliv mot framtidens Kungsmässan. Tillsammans med medborgarna utvecklar vi det som blivit lite av stadens vardagsrum och jag ser egentligen inga begränsningar för vad som är möjligt i framtiden, säger Johan Rosén, tillfällig vd för Aranäs Fastigheter och vice vd på ägarbolaget Ernst Rosén AB.

Den 29 november öppnar Kungsmässan den första delen i sin nya utbyggnad. Det är den del som ligger närmast det befintliga huset på nedre plan där sex nya hyresgäster slår upp sina portar för besökarna. Det är Blombladet, Teknikmagasinet, Rituals, Chillfactory, Sayso Hair & Style och Apoteket AB som blir först ut.

Johan Rosén är tillfälligt vd och håller i rodret fram tills den nye vd:n Nenne Pettersson börjar. Som vice vd i Ernst Rosén AB, det bolag som äger Aranäs Fastigheter tillsammans med Ivar Kjellberg AB, har han också varit med och utarbetat den långsiktiga strategin för Kungsmässan.

- Även i framtiden kommer vi att ha butiker på Kungsmässan men helheten kommer att bli mer upplevelsebaserad. Man ska kunna äta gott, roa sig och göra saker som man inte kan göra på nätet, säger Johan Rosén.

Det är ingen hemlighet att e-handeln och ändrade konsumtionsmönster innebär förändringar och utmaningar för handeln, även för Kungsmässan, förklarar Johan Rosén men poängterar att intresset för att etablera sig på Kungsmässan är fortsatt stort.

- Det finns ett stort intresse för Kungsmässan och vi har intressenter för alla nya ytor men att ta in hyresgäster bara för att kortsiktigt fylla ytorna, är inte hållbart. Det är viktigt att hitta en framgångsrik mix av butiker, restauranger och andra upplevelser som besökarna efterfrågar och detta arbete måste få lov att ta lite tid, säger Johan Rosén.

Att utbudet av restauranger och caféer ökar är en internationell trend och Kungsmässans strategi är att successivt utöka utbudet inom mat och café, i utbyggnaden men även i den existerande delen och då främst i anslutning till den nya biografen som öppnar i april. Det är också sedan tidigare bestämt att det blir ett växthuskafé.

- Det ska vara lustfyllt att besöka Kungsmässan. När besökaren kommer till Kungsmässan inte primärt för att shoppa utan för upplevelsen och att shoppingen sedan blir ett resultat av detta, då har vi lyckats, säger Johan Rosén.

Att Kungsmässan är populärt bland medborgarna är en otrolig potential, som ska utvecklas, berättar Johan Rosén. Årligen görs fem miljoner besök på Kungsmässan och åtta av tio besök görs av en Kungsbackabo.

- Vi har en unik situation då många faktiskt besöker Kungsmässan flera gånger i veckan. Vår ambition är att öppna upp Kungsmässan ännu mer och erbjuda mer plats och bättre utrymmen för spontana möten och att man lättare kan slå sig ner med sin laptop och kanske köpa en kaffe eller något annat, säger Johan Rosén.

Strategin innehåller också planer på förändringar av utemiljön och att öppna upp vissa fasader för att skapa en mer kvarters- och stadslik miljö. I augusti 2020 invigs ett helt nytt torg och nya utemiljöer med uteserveringar utanför utbyggnaden.

På längre sikt ser Johan Rosén dock möjligheter till betydligt större förändringar – som i ett kraftfullt svep skulle göra miljön mer stadslik och inkorporera Kungsmässan i staden.

Den nya utbyggnaden innebär totalt 8900 nya kvadratmeter och 23 ytor som hyrs ut. De sex första hyresgästerna flyttar in i slutet av november. Intressenter finns för samtliga lokaler och det pågår dialoger och förhandlingar. Hela utbyggnaden beräknas vara fullt inflyttad sommaren 2020.

Kungsmässan har fått flera utmärkelser genom åren, bland annat ”Sveriges bästa Citygalleria”. Den trivsamma stämningen och atmosfären är saker som ofta lyfts fram i olika kundundersökningar.

 

Vill du driva verksamhet i Sveriges bästa citygalleria?

Kungsmässan utsågs 2019 till Sveriges bästa citygalleria för fjärde gången. Just nu pågår en utbyggnad om ca 9000 kvm. Totalt kommer Kungsmässan att bestå av ca 120 verksamheter när utbyggnaden är helt klar under 2020. Och detta är bara början. En mängd spännande och transformerande idéer ligger i plan för att ta Kungsmässan in i framtiden och möta nya köpmönster och behov.

Centrat har ca 5 miljoner besök årligen och ligger mitt i centrala Kungsbacka där en frenetisk aktivitet just nu pågår. Hela centrum förtätas och en stor mängd nya bostäder byggs samtidigt som flera stora företag etablerar sig. Inflyttning sker etappvis med start till julhandeln 2019 och sedan successivt under våren 2020.

För ytterligare information:
Daniel Peterson, Centrumchef Kungsmässan
0300-16814 eller daniel.peterson@kungsmassan.se

Historia

Den 18 oktober 2001 återinvigdes Kungsmässan efter en omfattande utbyggnad och en "total makeover". Satsningen blev en succé.

Från första dagen efter återinvigningen har arbetet med att utveckla Kungsmässan fortsatt med oförminskat engagemang. Vi har förädlat 11 000 kvm med många spännande nya och nygamla butiker. Bara det senaste året har ett flertal nya verksamheter öppnat på Kungsmässan: KIdsBrandStore, Bara Bra Juice, och Iems är några av nytillskotten.

MILSTOLPAR

1955  Textilfabrik
1966-72  Båtmässan ("Kungsmässan")
1973  Köpmannavaruhus med 25 butiker
1984  Utbyggnad till 50 butiker
2000  Utbyggnad till 80 butiker
2004-2005  Utbyggnad till 90 butiker

Kungsmässan - måste upplevas

Det är inte bara nya butiker, caféer och restauranger som utvecklas. Vi arbetar intensivt med att våra besökare skall känna sig välkomna, trygga och uppleva ett nytänkande köpcentrum. Kungsmässan var det första köpcentret i Sverige med en egen hjärtmaskin, defibrillator, att använda vid ett eventuellt hjärtstopp. Vi är även stolta över vår nydesignade Babylounge som är flitigt besökt av nyblivna mammor.

Under större helger erbjuder vi personlig service i form av mässvärdar. De hjälper våra besökare att hitta rätt, tröstar ledsna barn och finns till hands som bärhjälp för dem som vill. Regniga dagar kan det till och med hända att de står redo att eskortera besökare till sina bilar under paraply - allt för att göra besöket på Kungsmässan till en extra trevlig upplevelse.

På Kungsmässan blir vi aldrig nöjda eller färdiga. Det sker en ständig utveckling och nästa gång vi ses finns det nya upplevelser som väntar!

Välkommen!